گروه ورزشی: مسابقات قایقرانی آب‌های آرام به میزبانی تهران در حالی در دریاچه آزادی برگزار می‌شود که این میزبانی به عنوان یکی از اولین‌ میزبانی‌های این رشته می‌تواند حرکت رو به رشد قایقرانی کشور را سرعت بخشد.

این موضوعی است که احمد دنیامالی رئیس فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب در فاصله‌ 2 روز مانده به آغاز سیزدهمین دوره‌ مسابقه‌های آب‌های آرام قهرمانی آسیا در محل برج قایقرانی در دریاچه‌ آزادی به آن اشاره کرد. در ابتدای این نشست دنیامالی گزارشی از عملکرد فدراسیون طی یک سال گذشته و نحوه‌ گرفتن این میزبانی ارائه کرد: «سال ‌٢٠٠٧ درخواست میزبانی را داشتیم که در رقابتی فشرده با کشورهای شرق آسیا توانستیم آن را کسب کنیم. از همان ابتدا ستاد ویژه‌ این رقابت‌ها تشکیل شد که پیرو آن استانداردهای لازم برای رقابت‌ها نیز باید ایجاد می‌شد که سعی کردیم به نحو احسن آنها را آماده کنیم.»

وی افزود: «مهمترین مسئله‌ ما برای تجهیز پیست، نصب دستگاه‌های فتوفینیش و اتواستارت است که سرانجام سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ‌٥٠٠ هزار دلار این دستگاه‌ها خریداری و در دریاچه‌ آزادی نصب شدند. برای اطمینان از نحوه‌ کار با این دستگاه‌ها یک دوره مسابقه‌ قهرمانی کشور را با آن برگزار کردیم تا نحوه‌ کار با آن را یاد بگیریم.»

رئیس فدراسیون قایقرانی و اسکی روی‌آب با اشاره به اینکه ناظران فدراسیون جهانی تجهیزات ایران را برای برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا تایید کرده‌اند، گفت: «ناظران فدراسیون جهانی پس از مشاهده‌ امکانات ایران ابراز تعجب کردند و گفتند که تهران با این تجهیزات توانایی میزبانی مسابقات جهانی کانوئینگ را دارد.» وی ادامه داد: «برای مسابقه‌های آسیایی تهران تاکنون ‌٢٣ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان تنها نپال بدون ورزشکار و تنها برای شرکت در کنگره‌ آسیا خواهد آمد. در حاشیه‌ مسابقه‌های آسیایی تهران، کنگره‌ کنفدراسیون آسیا هم برگزار خواهد شد.»

برنامه10 ساله قایقرانی

دنیامالی با اشاره به اینکه ایران در قالب برنامه‌ای‌١٠ ساله فعال کردن قایقرانی کشورهای همسایه‌ را دنبال می‌کند، گفت: «هم‌اکنون قایقرانی در جهان به صورت تفکیک رشته‌ها برگزار می‌شود اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست و فکر می‌کنند هر چه که داخل آب باشد قایقرانی به حساب می‌آید. در ایران طی چند سال گذشته رشته‌های جدیدی شروع به فعالیت کرده‌اند اما باز هم آن دیدگاه قایقرانی عام به این رشته وجود دارد.»

رئیس فدراسیون قایقرانی و اسکی روی‌آب، یادآور شد: «به سازمان تربیت بدنی پیشنهاد داده‌ایم که 5 رشته‌ای که زیر نظر این فدراسیون هستند را جدا کند تا آنها به صورت یک فدراسیون مجزا فعالیت کنند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.» وی با اشاره به کسب ‌١١ مدال ایران در دوره‌ گذشته‌ مسابقات آسیایی در کره‌‌جنوبی گفت: «در آن دوره عملکرد خوبی داشتیم و توانستیم که در بخش جوانان قهرمان آسیا شویم. در بخش بزرگسالان هم مدال‌هایی را گرفتیم. تلاش ما این است که در این دوره در رده بزرگسالان بیشتر به موفقیت برسیم.»

دنیامالی افزود: «قایقرانی ایران در بازی‌های آسیایی دوحه برای اولین بار موفق به کسب مدال شد این باعث شد توقعات ما بالاتر برود و در بازی‌های آسیایی چین به یک مدال بسنده نکنیم. قایقرانی ایران فاصله‌ قابل‌توجهی با چین دارد اما توانسته خود را به کشورهایی مانند ازبکستان و قزاقستان برساند. اگر کشورهای نامدار آسیا را به شش کشور تقسیم کنیم، چین، ایران، ازبکستان، قزاقستان، کره‌‌جنوبی و ژاپن برترین‌ها هستند.

معتقدم میزبانی خوب برای مسابقات آسیایی و کسب نتایج مناسب در آن سکوی پرتابی برای قایقرانی ایران جهت حضور در بازی‌های آسیایی چین خواهد بود.» دنیامالی گفت: «فدراسیون قایقرانی ایران به دو دلیل تاکنون عملکرد موفقی از خود ارائه کرده است؛ یکی انجام کار گروهی و پرهیز از تصمیمات فردی و دیگری نگاه برنامه‌ای به کار، توام با گمنام کار کردن. در کشور ما بیشتر حرف زده می‌شود تا عمل به آن. فدراسیون قایقرانی معتقد است که ابتدا باید کارها انجام شود سپس در مورد آن صحبت کرد.»

منابع مالی خارج از سازمان‌ورزش

وی  با اشاره به منابع مالی فدراسیون و اینکه بخش خصوصی  برای تامین نیاز‌های فدراسیون بسیار فعال است، تاکید کرد: «‌٨٠ درصد منابعی که این فدراسیون از دولت و یا بیرون از آن جذب می‌کند صرف کارهای بنیادین در این فدراسیون می‌شود مانند خرید قایق‌ها و تجهیزات. بخش خصوصی هم در این رابطه تعامل خوبی با فدراسیون داشته است مانند راه‌اندازی رشته‌ دراگون‌بوت که توسط هزینه‌ ‌٥/١ میلیاردی یک اسپانسر، چهار سال پیش انجام شد.»

دنیامالی درباره‌ برنگشتن مینا علیزاده ملی‌پوش دراگون‌بوت ایران از مسابقه‌های جهانی چک و رفتن بدون اطلاع وی به آلمان، گفت: «رفتن به کشورهای دیگر در دنیا بحثی طبیعی است و ما نباید با کاری که علیزاده کرده او را وطن‌فروش یا خائن بدانیم. ما حق نداریم که ایرانی بودن او را سلب کنیم. فدراسیون پیگیری‌های لازم را برای بازگرداندن وی انجام می‌دهد. هرچند که در گذشته‌ دور ورزشکارانی از این رشته به چنین کارهایی دست زده بودند. علیزاده‌ها بچه‌های ما و جوان هستند. اگر آنها چنین کاری را می‌کنند مشکل از بنده و همکارانم است. باید تدابیر بهتری بیندیشیم که این مسائل اتفاق نیفتد.»

کد خبر 91190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز